пʼятницю, 30 січня 2015 р.

Ціна для handmade - математичний підхід


  Тепер, коли ви вже остаточно вирішили порадувати людей своїми шедеврами, постає питання: А скільки ж коштує моя робота?   Звичайно, кожен майстер шукає свій спосіб. Але погодьтесь - вартість товару по-перше має визначати цариця наук - Математика.
  Отже, ми маємо знайти всі складові вартості, додати їх в стовбчик і оголосити покупцю. :)
  Відкриваємо програму по створенню таблиць (Exсel, Open Ofice, Google doc) і починаємо малювати гарненьку табличку (зображення збільшується):

Числа в таблиці наведені умовно.

Стовбчик А - то початкова ціна, з чого вона складається, я розкажу згодом. В - ціна без посередників. С - ціна з урахуванням відсотків посередника, тобто для Етсі.
D - назва товару. Е - розмір (я вношу сюди одразу, щоб підглядати при складанні опису).

F - кількість годин. Адже вартість ручної роботи напряму залежить від витраченого часу. Раджу вам придбати якийсь простий годинничок і працювати з ним. Сіла за стіл - включила секундомір. Встала - натиснула паузу. Так ви будете мати реальне уявлення, а не приблизне.


G - вартість роботи. Визначається за формулою =F*(зп). ЗП - це скільки умовних одиниць на годину ви маєте заробляти, ваша заробітна платня. 
Далі переходимо до підрахунку матеріалів. Для кожного виду рукодилля має існувати свій набір.
H- вартість використаного каміння. 
I - намистини штучні.
J - ланцюг.
K - покупна фурнітура (застібки, крючечки, піни).
L - вартість міді (дріт або метал, можна визначити за вагою).
М - шкіряні шнури або стрічки.

Витрати "нематеріальні", але суттєві, які оплачує або покупець, або будете оплачувати ви зі своєї ЗП.
N - втрати від коливання курсу валют.
O - доставка матеріалів
P - амортизація інструментів, фотообладнання, вода, газ, електрика, тепло у майстерні, захисні рукавички, маски, газ, пасти. Як визначити цю сумму? По можливості все порахувати за місяць і поділити на кількість робіт за місяць.
Q - вартість лаку. Не всі роботи я вкриваю лаком.
R - упаковка (сувенірна коробочка + поштова +стрічка)
S - ризики. Загубилась посилка, не доїхало до вас каміння. Або приїхало, а половина брак. Покупець довго тягне з оплатою. Будь-які ризики мають бути оплачені. Тобто тут покупець сплачує за те, щоб ви не збанкротіли і працювали надалі, щоб він міг повернутисі за рік і зробити замовлення.
T - ваша робота з розкрутки свого товару і бренду. Або не ваша, якщо ви когось найняли.
V - додаткова робота, якщо замовник просить щось доробити.
W - фотографія
Усі ці стовбчики від G до W складають первинну вартість роботи - пункт А. Але це ще не все.
  Пункт U - ідея. Квазі уно фантазі! Кожен художній виріб містить в собі художню складову. Велику і геніальну, або маленьку і нуднувату, але вашу власну. Якщо ідею ви в когось поцупили, все скопіювали - ставте 0. А якщо ні, як визначити вартість ідеї? Для початку можна взяти 25% від початкової вартості. U= A/4. Але якщо ідея особливо вдала, часто замовляють і вам вже набридло робити повтори - то вартість ідеї можна й підвищити.
  Таким чином ми підійшли до остаточної вартості В=A+U. 
  Але, якщо для отримання оплати ви користуєтесь послугами посередника, їх теж слід включити у ціну: С=B*1,12, тобто остаточна вартість +12%, наприклад.
   
А тепер перше правило карточної гри: подивись у карти сусіда, у свої завжди встигнеш. Подивіться на свої ціни, на ціни конкурентів і зробіть висновки. Або ваша ЗП надто маленька, або ваша ідея заслуговує на краще, або ви використовуєте надто дешеві (дорогі) матеріали... Порівнювати свої і чужі ціни корисно. Так ви зможете удосконалити таблицю, знайти своє місце на ринку.
 Торгівля - це найважливіший винахід людства, найголовніша рушійна сила прогресу. Якщо вам соромно брати гроші за те, що ви якісно зробили власноруч... нічим допомогти не можу. 

Якщо у вас, шановні майстри. є свої думки щодо визначенні ціни товару - прошу ділитись в коментарях. Мені справді цікаво. :)

Анонс наступної теми - фотографія.
--------------------------------------------------------------
На головне фото потрапили: сумочка від VasilinkaStore та фурнітура з магазину Рукодільна лавка.


10 коментарів:

  1. Спасибо, Оксана, за такую полезную статью) некоторые пункты, входящие в конечную стоимость не всегда очевидны при расчете, поэтому не всегда учитывабтся мастерами, а как следствие мы оплачиваем их из своего кармана. Еще раз спасибо)

    ВідповістиВидалити
  2. Відповіді
    1. Дякую, Василинко. :) Мені дуже цікаво яким методом ти розраховієш ціни.

      Видалити
  3. Как здорово, Оксана! Так-то оно все понятно теоретически, тем более мне, с родителями-экономистами)) Но вот так наглядно в табличке - это просто класс! Прям захотелось и самой такой строгий учет делать. У меня пока что заканчивалось тем, что я считала время работы, потом в какой-то момент бралась за другую вещь, ее тоже начинала считать и в итоге запутывалась. что я сколько делала.
    Кстати, вот вопрос: а графы "за опыт/мастерство/бренд" у тебя нету? Ведь это же очевидно, что две идентичные вещи (обе сделанные идеально) у известного мастера и новичка будут стоить по-разному.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Спасибо. Ира! :) А я записываю время в табличку сразу, вида 2+1+1 если несколько вещей идет.
      Вот за опыт графы нету, я это отношу к идее. :) Но мне тут девочки подсказали, что нет более важной графы - профит. Так что буду переделывать скоро.

      Видалити
    2. А у меня все по бумажкам, без таблиц, вот я и путаюсь потом. Точно, надо более тщательно документировать. Думаю, тут главное начать, а потом уже и привыкнешь.
      Про опыт тоже интересно - как тогда рассчитывать: типа год прошел добавил себе к опыту, еще год - еще добавил? :D Или от новых умений это зависит...

      Видалити
    3. Про опыт: я думаю можно со временем увеличивать стоимость своего рабочего часа.

      Видалити
  4. Оксана, огромное спасибо Вам за эту статью!

    ВідповістиВидалити